Bokanmeldelse "Jeg finder dig altid av Elsebeth Egholm. Spennende og velskrevet, men litt for mye om det meste

Jeg kjøpte denne boken fordi hovedpersonen lider av samme «sykdom» som meg, prosopagnosia / ansiktsblindhet. Forfatteren er en av Danmarks mest solgte forfattere, men helt fersk for meg, og når jeg ser utgivelseslisten hennes, så burde jeg definitivt ha oppdaget henne tidligere. Elsebeth Egholm, som er født i 1960 og bosatt i Danmark, har skrevet i hvert fall 16 bøker, hvorav flere er filmatisert.

Mer om forfatteren finnes på hennes hjemmeside her: http://www.elsebethegholm.dk/

Han ved, hvor hun er. Hun er på flugt. Og det er ikke første gang ...

Rina kan ikke genkende ansigter. Hun er læge, men om natten lever hun et dobbeltliv: For at kompensere for sit handicap og selvbehandle en svær barndom klatrer hun på høje bygninger og laver anonym street art under navnet Private Eye.

Men en nat går det galt. En ung mand styrter i døden tæt på Prismet i Aarhus, hvor hun netop har klatret. Og da hun kommer hjem, bliver hun overfaldet af en mand med en kniv. Ting begynder at ske, og hun ved, at nogen er efter hende. Da efterforskeren Helge Stanek konfronterer hende, har hun sine egne grunde til at lyve, og han har sine egne grunde til at acceptere løgnen. Han forsøger at beskytte hende, men da Rina bliver mistænkt for drab, må hun flygte fra både politiet og sin ansigtsløse forfølger. Og det er ikke første gang, hun er på flugt.

Bokens hovedperson kalles Rina, forkortet av Katarina. I dag jobber hun som lege, men har hatt en brokete barndom og et ungdomsliv, der hun trivdes blant byens taggere. Fremdeles har hun et behov for spenning, det får hun utløp for ved å klatre, gjerne oppover byens høyeste bygninger natterstid.  I tillegg er hun ansiktsblind, hun sliter med å gjenkjenne ansikter. Rina er en tøff dame, vant til å greie seg selv, og kan på mange måter minne om en litt mer veltilpasset Lisbeth Salander.

En natt hun er ute og klatrer, blir en annen ung klatrer sparket ned fra et tak i nærheten og drept. Samme kveld blir hun selv overfalt. Har det en sammenheng? Den litt uortodokse politimannen Helge Stanek blir satt på saken.

Romanen er både spennende og velskrevet, og selv om jeg leste den på dansk, ble det snart glemt. Karakterene er alle godt beskrevet, de trer levende ut fra boksidene, både med sine fordeler og sine skavanker. Man blir godt kjent både med Rina og Helge Stanek, både i deres nåværende liv og med fortiden deres. Plottet er troverdig og boken har en rekke cliffchangere, som gjør at man hele tiden ønsker å lese videre og det er vanskelig å gjette seg til hva som skjer rundt neste sving. Det meste er med andre ord veldig bra, men, det er som regel et men:

Forfatteren har valgt å ta med veldig mange bihistorier og problemstillinger, i mine øyne litt for mange Her er uortodokse vennskap, foreldre som svikter, far-sønn-forhold, pasient-lege-forhold, hevn og dårlig samvittighet, kompliserte mor-datter-forhold, problematikken med hjemløse utlendinger / asylsøkere, søskensjalusi, utroskap, nåværende og eldre kjærlighetsaffærer, politi som går for langt i å beskytte hverandre, pedofili og barnemishandling. I tillegg til detaljert beskrivelse av klatring. Bare for å nevne noen. ..

Temaene er - hver for seg - interessante nok, men de blir litt i overkant mange, jeg hadde nok ønsket meg en litt mer «rettlinjet» bok. Når jeg i tillegg finner slutten litt for åpen, ikke bare i form av nye cliffchangere, men også i form av mangel på svar på en av bokens hovedgåter,  uten at jeg skal røpe hvilken her,  så blir det, til tross for spenningen, ikke helt toppscore fra meg. ( Skjønt ny bok i samme serie er varslet, og den gleder jeg meg til! )

***

Terningkast 4 ( sterk.)

***

Jeg anmelder alle bøker fra nøytralt ståsted, og jeg har ingen økonomiske fordeler verken av bokblogging eller blogging generelt. Siden Norge er et lite land, så hender det allikevel at jeg har kjennskap - og noen ganger vennskap - til forfatter eller forlag som står bak boken, men jeg er veldig bevisst på at dette ikke skal påvirke anmeldelsene mine og de aller fleste bøkene har jeg kjøpt og betalt selv. Hovedintensjonen min med å blogge om bøker er at det motiverer meg til å lese, og ikke minst til å tenke over og analysere det jeg leser, noe jeg som både forfatter og forlegger har glede og lærdom av. Jeg er ærlig og anmelder også bøker jeg ikke liker, men jeg leser av lyst og ikke av plikt. Jeg kjøper de fleste bøkene selv, og velger derfor selvfølgelig bøker jeg tror jeg vil like, noe som forklarer at det er en overvekt av bøker med positiv omtale på bloggen min. Samtidig er jeg nok ganske streng på terningkastene ...

***

#jegfinderdigaltid #politikenforlag #bokanmeldelse #elsebethegholm #krim