Bokanmeldelse: Fuglekikkeren av William Shaw. Et godt valg for deg som egentlig ikke er så begistret for krim.

Jeg har tidligere anmeldt Peter May sin trilogi fra Hebridene, og gitt elle tre gode terningkast. Fuglekikkeren har mye av den samme oppbyggingen, med vekselvis tilbakeblikk  på etterforskerens bakgrunn, og vekselvis løsning av et ferskt mord. Dette er bøker der etterforskernes oppveksthistorier er vel så viktige som  kriminalgåten og god lesning også for den som vanligvis ikke er så begeistret for krim.

William Shaw, født 1959, er en tidligere prisbelønt musikkjournalist og forfatter av flere sakprosabøker. Han debuterte som krimforfatter med boken A song from dead lips i 2013 og har senere gitt ut totalt fire bøker i denne serien. I 2016 kom krimromanen The Birdwatcher.

Politibetjent William South har én grunn til ikke å delta i en drapsetterforskning: Han har selv drept. Men offeret i denne etterforskningen var hans eneste venn; også han med en lidenskap for fuglekikking. South får den viljesterke politietterforskeren Alexandra Cupidi, som nylig har blitt rekruttert til Kent-kysten fra London, som partner. Sammen finner de et lik, mørbanket på et soverom, i en oppbevaringsboks. Kun ekstremt raseri kunne drept en mann på denne måten. Dette vet South noe om. De finner tidlig en mistenkt: Donnie Fraser, en landstryker fra Nord-Irland. Hans opphold i Kent gir William en dårlig følelse - fordi han kjente ham som gutt. Når fortiden nærmer seg ønsker William å komme den i forkjøpet. For samtidig som han desperat undersøker forbindelsene, vet han at forbrytelsen neppe kan sammenlignes med den store løgnen fra hans egen barndom. Fuglekikkeren er en historie full av spenning, intelligens og spesielle bånd mellom fedre og sønner, sorg og skyld, og å møte sitt innerste mørke.

Vi følger politimannen Wiliam South som svært motvillig blir involvert i mordetterforskningen på Robert Raynor, en nabo han pleide å omgås. Etterforskningen blir ledet av kriminalbetjent Alexandra Cupidi, som nylig har flyttet til kysten ved Kent, sammen med sin trassige tenåringsdatter Zöe.

Boken består, i tillegg til kriminalgåten i nåtid, av en rekke tilbakeblikk til Souths`s oppvekst i Nord-Irland, og sakte, men sikkert knyttes fortid og nåtid sammen. Begge historiene vokser sakte frem. Vi følger opprullingen av kriminalsaken, som selvfølgelig etter hvert øker i omfang. Her er mange involverte med hemmeligheter, noen lette å gjette seg til, andre langt mer vanskelig å ane ved første gjennomlesning. Naboen som South regnet som en venn, hvem var han egentlig? Og hva med søsteren hans som jevnlig kom på besøk? Hvorfor har den ærgjerrige Alexandra Cupidi søkt seg til et sted som Kent? Og hva slags skyld er det South selv bærer på?

Det viser seg etter hvert at det er mange i byen som har hemmeligheter som ikke må komme fram i lyset, og slutten er både spennende og dramatisk, og slett ikke bare lykkelig. Det skapes nye sår i unge sinn før siste side er lest.

Karakterbyggingen er god, vi blir spesielt godt kjent med South og Zoe, gjennom vennskapet de etter hvert bygger, siden det viser seg at den unge jenta også lar seg fascinere av Souths store interesse, fuglekikking. Beskrivelsen av Cupidis turbulente forhold til den rappkjeftede og trassige tenåringsdatteren er både gjenkjennelig og godt, i tilbakeblikkene får vi også innsikt i et like turbulent far-sønn forhold. Språket til Shaw er fint, det flyter lett og passer historien, og plottet sitter, samtidig som det er troverdig. En leser som er interessert i fugler, vil garantert ha litt ekstra å glede seg over, men for undertegnede ble det nok tidvis litt mye fugleprat.

Ønsker du en krimhistorie som gir deg åndenød og får deg til å bla hektisk fra side til side uten at du greier å legge den fra deg, så er ikke dette boken for deg. For meg ble den tidvis litt for saktegående, og terningkastet vippet lenge mellom fire og fem. Den spennende avslutningen gjorde likevel at den endte på en femmer, og dersom du setter pris på gode karakterbeskrivelser, fine naturskildringer og nærmere bekjentskap med irrgangene i menneskers bakgrunn og sjeleliv, så er Fuglekikkeren absolutt et godt valg.

***

Terningkast 5. (Svak)

***

Jeg anmelder alle bøker fra nøytralt ståsted, og jeg har ingen økonomiske fordeler verken av bokblogging eller blogging generelt. Siden Norge er et lite land, så hender det allikevel at jeg har kjennskap - og noen ganger vennskap - til forfatter eller forlag som står bak boken, men jeg er veldig bevisst på at dette ikke skal påvirke anmeldelsene mine og de aller fleste bøkene har jeg kjøpt og betalt selv. Hovedintensjonen min med å blogge om bøker er at det motiverer meg til å lese, og ikke minst til å tenke over og analysere det jeg leser, noe jeg som både forfatter og forlegger har glede og lærdom av. Jeg er ærlig og anmelder også bøker jeg ikke liker, men jeg leser av lyst og ikke av plikt. Jeg kjøper de fleste bøkene selv, og velger derfor selvfølgelig bøker jeg tror jeg vil like, noe som forklarer at det er en overvekt av bøker med positiv omtale på bloggen min. Samtidig er jeg nok ganske streng på terningkastene ...

***

#fuglekikkeren #goliatforlag #bokanmeldelse #williamshaw #krim