Bokanmeldelse Kaninjegeren av Lars Kepler. Umotivert risikosex og mange rare påfunn ødelegger for spenningen

Lars Kepler er psevdonymet til det svenske ekteparet Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril. Begge var anerkjente forfattere av allmenn skjønnlitteratur før begynte å skrive krim. De har solgt mer enn fem millioner krimbøker i over 40 land.

Romanen starter med prostituerte Sofie som befinner seg i en herskapelig villa, sammen med en kunde hun ikke helt stoler på. Det har hun heller ingen grunn til. Han mishandler henne grovt og forsøker å drepe henne, men idet han holder på å lykkes, dukker det enda en person opp. Kaninjegeren. Han dreper kunden, men lar Sofie leve.

Lars Kepler og Joona Linna er tilbake! Joona Linna har sittet to år i Kumla fengsel da han blir ført til et hemmelig møte. Politiet trenger hans hjelp for å stoppe den gåtefulle morderen Kaninjegeren. Den eneste koblingen mellom ofrene er at de alle hører et barn lese opp en regle om kaniner før de dør. TV-kokken Rex Müller havner midt begivenhetenes sentrum. For første gang skal han ha ansvar for tenåringsønnen, Sammy. Men i stedet for tre rolige uker blir det en forferdelig kamp på liv og død. Joona Linna og Saga Bauer er tvunget til å samarbeide i all hemmelighet for å stoppe Kaninjegeren før det er for sent.

Denne anmeldelsen har jeg startet på flere ganger, før jeg har lagt den vekk igjen for å la tankene modne. Jeg synes det har vært vanskelig å bli enig med meg selv, både om hva jeg skal skrive og hva jeg skal synes om boken. Kaninjegeren er så absolutt spennende, tidvis nesten heseblesende.  I tillegg er den veldig brutal, Så hvis kriteriet for en god krimbok er spenning, og man takler å lese om vold og tortur - hvilket jeg gjør - så er dette en bok jeg absolutt kunne hatt glede av å lese.  Dessverre så er det så mange merkverdigheter og usannsynligheter underveis, at jeg likevel ikke lar meg rive helt med.

Her har du en seriemorder som er riv ruskende gal, som ikler seg en merkelig hodepynt av kaninører, ramser opp barneregler og tar seg kunstig god tid til å utføre diverse bestialske drap. Gjerne med vitner eller rikelig med folk i umiddelbar nærhet, uten at det virker som om det affiserer morderen stort, og uten at noen, til tross for den overdrevne tidsbruken, er i nærheten av å få stoppet han. Samtidig fungerer morderen i andre settinger som en helt oppegående person, galskapen blir slått av og på, omtrent på sekundet. Nå er jeg ingen ekspert på psykiske lidelser og traumer, men for meg virker det likevel for lettvint.

I tillegg; nesten alle i boken sliter, være seg med fysiske eller psykiske problemer, barndomstraumer eller senere skuffelser. Narkolepsi, parkenson, alkoholisme, bipolar og andre psykiske lidelser, her er knapt en harmonisk eller frisk person. Og da en kvinnelig avhørsekspert skal tisse, og på toalettet oppdager en erigrert penis som stikker inn gjennom et hull i veggen, så skriker hun ikke, banner ikke, jager ikke den harde vekk. Isteden trer hun seg på og lar det stå til. Uten tanke på verken aids, kjønnsykdommer eller graviditet, og det uten at vi har fått noen som helst forvarsel om at dama var så til de grader lysten. Mulig? Ja. Sannsynlig? Neppe.

Dette er bare en av mange nesten ubegrunnede - og for å være ærlig - temmelig unødvendige bihandlinger. Hver for seg er de riktignok spennende og sørger for at det er få dødpunkt i boken, men de har lite med selve hovedhistorien å gjøre. Hovedhistorien handler om barndomstraumer og hevn. Grusom hevn, grundig beskrevet, og siden drapsmannen har satt seg fore å bruke nøyaktig 19 minutter på hvert drap, så har forfatterne god tid til å utbrodere detaljene. Og det gjør de. Om det er nødvendig og gjør boken bedre? Jeg må innrømme at jeg tviler.

Romanen tar også for seg temaer som menneskesmugling, terrororganisasjoner og radikalisering, vi får et innblikk i hvordan livet på en snobbete privatskole kan arte seg, og hvor usmakelig noen kan bli av for mye penger og makt. Språket i romanen er effektivt og intenst, og ekteparet bak Keppler er dyktige til å skape hverdagsuhygge. Uansett idyll, alt kan skje, farer kan lurer overalt, og i denne boken gjør de nettopp det. De korte kapitlene og utallige cliffhangere gjør at spenningen holder seg fra første til siste side, selv om man allerede cirka hundre sider før slutt vet hvem den gale drapsmannen er. Avslutningen er virkelig heseblesende, om enn kanskje - for denne leseren - flere ganger et godt stykke over grensen til det sannsynlige.

Konklusjonen min blir at hvis du ikke lar deg irritere av overdrivelser og usannsynligheter, så er boken antagelig både spennende og vel verdt å lese. De aller fleste anmeldere har da også gitt boken terningkast fire,  fem eller seks, så jeg anbefaler deg gjerne å gi den et forsøk. Men for meg ble det dessverre i overkant mange rare påfunn.

***

Terningkast 3 +

***

Jeg anmelder alle bøker fra nøytralt ståsted, og jeg har ingen økonomiske fordeler verken av bokblogging eller blogging generelt. Siden Norge er et lite land, så hender det allikevel at jeg har kjennskap - og noen ganger vennskap - til forfatter eller forlag som står bak boken. Jeg er veldig bevisst på at det ikke skal påvirke anmeldelsene mine, men for ordens skyld så vil jeg allikevel alltid være åpen om evt. tilknytning. Jeg er ærlig og anmelder også bøker jeg ikke liker, men jeg leser av lyst og ikke av plikt. Jeg kjøper derfor bøker jeg tror jeg vil like, noe som forklarer at det er en overvekt av bøker med positiv omtale på bloggen min. Samtidig er jeg nok ganske streng på terningkastene ...

***

Når det gjelder Kaninjegeren, ekteparet bak Kepler og Cappelen Damm forlag:

Jeg har aldri møtt forfatterne og jeg har ingen tilknytning til Cappelen Damm forlag, men jeg har møtt flere av dem som jobber der i litterære sammenhenger og er "venn" med noen av dem på Facebook.  Jeg har kjøpt romanen selv.

***

#bokomtale #bokanmeldelse #kaninjegeren #cappelendamm #kepler