hits

Er alt APs skyld? Er ytringsfriheten truet?

Jeg har forsøkt å forholde meg taus, lenge. Fulgt debatten fra mange sider, lest aviser, kommentarer og kommentarfelt til øye har blitt både stort og vått. Latt meg sjokkere, fortvile og en sjelden gang more. Altfor ofte dødd litt innvendig, blitt både skuffet og skremt over hva voksne folk kan få seg til å ytre, skjønt «Leger uten grenser»-aksjonen ga et lite spirende håp om at det allikevel finnes en viss anstendighet igjen hos de fleste av oss. Likevel har jeg prøvd å forholde meg taus. Jeg har en bok å skrive, og debatten gjør meg tidvis rett og slett deprimert. Hvorfor stikke hodet inn i et vepsebol frivillig?

Men i går kulminerte det hele, med Listhaugs avgang. Jeg hadde faktisk ikke trodd hun ville fratre, selv om det var det eneste riktige hun kunne gjøre. Listhaug er en steil og modig dame som vanligvis ikke gir seg. Det viste hun også i avskjedstalen.

 

 

En fantastisk tale som sto til 100 i form, men dessverre knapt til 10 i innhold. Her var mye kritikk, men overhode ingen selvkritikk. Ingen ydmykhet eller anger for kaoset hun har forårsaket, ingen beklagelse til hennes politiske kollegaer som knapt har fått bedrevet politikk i det siste på grunn av støyen hun har forårsaket. Ingenting - absolutt ingenting - er hennes skyld.

 

Mange likte tydeligvis talen. FRP spratt opp ca. 10 prosentpoeng på målingene og i kommentarfeltene er det lett å se at mange slukte hvert ord hun sa. Kvinnen som startet rabalderet er blitt en martyr. Såret, men usårbar. Offer, men kampklar. Totalt uten selvkritikk, men med klart definerte fiender.

Først og fremst Arbeiderpartiet.

Og jeg undrer. Mistillitsforslaget ble fremmet av Rødt, ikke av AP. KrF og Hareide satt med den endelige avgjørelsen, ikke AP. Arbeiderpartiet hadde heller ikke hatt noen mulighet til å felle henne alene, og selv om de sa de ville ta ansvar dersom en regjeringskrise ble utfallet, var det ingenting som ga inntrykk av at de var voldsomt lystne på å overta styringen.

ALLE opposisjonpartiene + KrF ønsket Listhaug vekk. INGEN av dem hadde tillit til henne. Hvordan greier hun da å IKKE ta det til seg?  At et flertall på stortinget - inkludert samarbeidspartiet KrF - mente at hun har feilet så grovt at de ikke har tillit til henne lenger? Hvordan greier man bare å skyve det vekk, uten å ta en liten titt i speilet, uten å se tilbake og vurdere om det kanskje var ting som burde vært gjort annerledes? Men isteden frimodig hevde at alt er Aps skyld?

Så tar jeg en ny titt i kommentarfeltene, og skjønner hvorfor. Mange av folkene som støtter henne - stadig flere - er uansett ikke interessert i fakta. De sluker alt Listhaug sier som sannhet, og mange av dem hater allerede Arbeiderpartiet.  Sylvi Listhaug har - slik de ser det - rett og slett ofret seg for å redde landet vårt ...

 

 

Arbeiderpartiet derimot, de har skylden - siden det var de som satte terrorister framfor rikets sikkerhet. Siden det var de som stemte imot det famøse lovforslaget som startet det hele.

Men var det egentlig slik? Stemte virkelig AP imot å frata mulige terrorister statsborgerskapet?

Hvis man altså er så kjedelig at man blander inn fakta?

Nei, de gjorde ikke det.

FAKTA:  Regjeringen fikk støtte fra et bredt flertall på Stortinget for å inndra statsborgerskapet fra personer som truer rikets sikkerhet. Det eneste uenigheten var hvorvidt det skulle skje administrativt eller ved en rask vurdering i domstolen. Flertallet, inkludert regjeringspartiet Venstre, mente at det burde avgjøres i domstolen. Forslaget ble altså vedtatt, det er lov å inndra statsborgerskapet til folk som truer rikets sikkerhet. Arbeiderpartiet stemte for. Men Listhaug formidlet likevel at Arbeiderpartiet «mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet».

 

 

Hvorfor formulerte Listhaug seg da slik? Når hun må ha visst at det ikke var tilfelle?

Jeg skal ikke tillegge damen motiver, kanskje det bare var en klossete formulering av den tidligere pr-rådgiveren, men det er ingen tvil om at mange av tilhengerne hennes ynder å skylde det meste på Arbeiderpartiet. Formuleringen skapte derfor stor begeistring blant tilhengerne hennes, og kommentarfelt på både nett og Facebook er fulle av til dels  ganske stygge ytringer om både «landssvikerne i Arbeiderpartiet» og våre andre lovlig, valgte politiske partier.

 

 

En annen «opplysning» som også florerer i kommentarfeltene på nett, er at Utøya er Arbeiderpartiets skyld. Både i form av rene konspirasjonsteorier, at det hele rett og slett var planlagt og iscenesatt av AP.

At det faktisk var Arbeiderpartiet selv som ønsket ungdommene sine døde ...

 

 

I tillegg hevder mange at Behring Breivik, som beviselig har en fortid i Frp, var oppdratt og indoktrinert av to Arbeiderpartiforeldre. En «sannhet» som jeg i det siste har sett gjentatt utallige steder på sosiale medier.

Men er det fakta?

 

 

I hans eget manifest skriver Breivik: "Foreldrene mine var ikke politisk aktive, men støttet politikken til Det norske arbeiderparti, som var vanlig for de fleste som jobbet i offentlig sektor. Stefaren min var moderat Høyre-mann, mens stemoren min var moderat kultur-marxist og feminist. Moren min var en apolitisk moderat feminist".

Det er med andre ord ikke noe som tyder på at foreldrene aktivt prøvde å indoktrinere sønnen sin, Breivik presenterer dem heller som passive sosialdemokrater, som de fleste andre på den tiden. Ifølge det to bøkene som er skrevet om moren til Breivik, framgår det også at hun knapt var knapt interessert i politikk, selv om hun var fornøyd med hvordan Ap styrte landet. I følge bøkene og Breivik selv, var faren knapt tilstede under sønnens oppvekst.

Hvordan de to foreldrene da kan ha "skapt og formet" sønnens politiske standpunkt, er vanskelig å fatte. Og at denne påståtte indoktrineringen senere fikk gutten til å melde seg inn i FRP, virker enda mer utrolig. 

 

 

Men fakta er tydeligvis ikke så viktig, så lenge det passer inn i hatet mot Ap.

Mange synes også å mene - deriblant Listhaug - at mistilliten mot henne skyldes en bagatell. En "litt uheldig" Facebookoppdatering,  i utgangspunktet myntet på hennes 160 000 følgere på sosiale medier. Er det i det hele tatt noe å bry seg om?

Ja.

Det er ikke en bagatell når landets justisminister oppmuntrer til hat mot et politisk parti. Spesielt ikke når det er det samme politiske partiet som allerede så altfor godt vet hva et slikt hat kan føre til. For rikets sikkerhet - for vår alles sikkerhet - er det tvert imot viktig å prøve å dempe og ta klart avstand fra all slik hatretorikk. Det burde landets JUSTISminister forstå  bedre enn de fleste av oss ...

Det er heller ingen bagatell når landets justisminister ikke takler at det demokratiske flertallet vedtok noe annet enn det hun selv ønsket. Et regjeringsmedlem skal stå bak vedtak som regjeringen fatter, ikke prøve å undergrave dem. Heller ikke - som i dette tilfelle - prøve å oppildne folk til å ta avstand fra ett parti og ett lovlig fattet demokratisk vedtak. 

 

 

Det er heller ingen bagatell når Listhaug deretter trosset sin egen sjef, statsmisteren, og nektet å fjerne innlegget. (Når hun først gjorde det, etter seks dager, passet hun på å skylde på noe helt annet, slik at folk ikke skulle få inntrykk av at hun på noen måte bøyde av for press.)

 

 

Det er ingen bagatell at Listhaug selv først nekter å be om unnskyldning, ydmyker statsministeren og lar  henne måtte be om unnskyldning på justisministerens vegne.

Det er heller ingen bagatell at når hun omsider skjønner alvoret og til slutt skal be om unnskyldning, må ha hele fire forsøk før ordlyden i det minste kan gi inntrykk av at den er ektefølt. Når kvinnen som var regjeringens kanskje beste taler, akkurat denne viktige dagen likevel ikke greide å gi inntrykk av at hun faktisk mente det hun sa ...

Listhaug strakk rett og slett strikken for langt. Derfor fikk hun mistillitsforslag mot seg. Og derfor var det flertall for å støtte det.

 

 

Det Listhaug derimot greide å gi mange inntrykk av, i sitt fyrverkeri av en avskjedstale, var at hun gikk av for å redde regjeringen og hele norges ytringsfrihet. Og tilhengerne hennes kjøper det.

Sylvi Listhaugs og Norges ytringsfrihet står i fare.

Hele landet, barna og barnebarna våre er i fare. 

Bare Listhaug kan redde oss nå ...

 

 

Damen som har 160 000 følgere på Facebook, som det er skrevet tusenvis av artikler om bare i de siste ukene, som vi har sett på talerstoler og i intervjuer i alle våre største medier i flere år. Som har ytret seg både i stortingets talestol, i regjeringssamarbeid, i egen partigruppe, i radio, i tv, i aviser og på sosiale medier. Søker man på nett, så får navnet hennes over 1.400 000 treff ...

HUN har fått sin ytringsfrihet truet?

Selvfølgelig har hun ikke det. Hun har blitt motsagt, og det er noe helt annet enn å bli kneblet. Det er faktisk DET som er ytringsfrihet, når alle parter får komme til orde. Også de som sier ting vi ikke liker. Være seg Sylvi Listhaug, Hareide, Moxnes eller Arbeiderpartiet.

 

Listhaug og tilhengene hennes hevder at det bare er dem som våger å si ting som det er. Beskrive virkeligheten og fremtiden. At de er de eneste som våger "å kalle en spade for en spade", at de må ta ansvar og snakke om innvandring, siden ingen andre tør.

Vel ...

Snakker vi om stort annet enn innvandring for tiden? I media, rundt middagsbordet, på sosiale medier?

ALLE snakker om innvandring.

Forskjellen er hvordan vi gjør det ...

 

 

Beklager, det siste VAR en faktafeil.

Selvfølgelig snakker vi om noe annet enn innvandring for tiden.

Vi snakker om Sylvi Listhaug også ...

67 kommentarer

Grethe Karlsen

21.03.2018 kl.15:38

Ufattelig bra skrevet

Håper du sender dette til alle medier og redaksjoner og får delt ordene dine I hele Norge !

Takk for en riktig og bra oppsummering ☺

Myriam

21.03.2018 kl.15:39

Grethe Karlsen: Jeg har nok ingen avistilgang dessverre, men tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

Ida Mai Lea Hagen

21.03.2018 kl.15:51

Takk. Takk.
Kjempebra skrevet! Jeg måtte bare skrive et blogginnlegg selv i går angående saken.

Nei, det er ikke bare AP sin skyld. Listhaug var ubetenksom da hun postet dette på facebook.

Det er jo der det hele begynner. Så kan man spørre om var det rett av henne i sitt embete som justisminister å poste dette på facebook.

Politikere i regjeringen og som er ministre er ikke som oss andre! De er ikke privatpersoner som det du, jeg og andre.

Alt det de skriver og sier vil bli lagt merke til, og faktisk mer enn når vi ytrer våre meninger på facebook.

Selvsagt skal de få lov til å skrive det de vil på facebook, men siden de ikke er vanlige privatpersoner kan en uheldig setning på facebook få katastrofale følger for den ministeren som evt. skriver det.

Ytringsfriheten er ikke truet. Det er alt for enkelt å si at man føler at ytringsfriheten er truet. Politikerne sa fra at det var ikke slik de ønsker å ha det, Det har ikke noe med ytringsfriheten.

Ønsker deg en kjempefin onsdag :)

Purr, purr fra Toril og kattene

Myriam

21.03.2018 kl.17:54

Toril sin hverdag med musikken: Hun burde ikke ha postet det på Face, ikke i den stillingen hun hadde. Håper du får en fin kveld, du også :-)

elin geene

21.03.2018 kl.16:09

Takk for dine ord , du har helt rett .Treffer spikeren på hodet hele veien .Håper du nå får ro til å skrive bok , men dessverre tror jeg ikke vi har sett slutten på denne farsen .Vi har fått ny justisminister , men hans syn på samfunnet er det samme som avgåtte justisminister .Den som lever får se , men store forventninger har jeg ikke . En justisminister som er dømt for vold vekker ikke mye tillit . m.v.h. elin geene

Myriam

21.03.2018 kl.17:53

elin geene: Nei, jeg er enig. Men krysser fingrene og håper på ro en stund ;-)

mariann

21.03.2018 kl.17:27

Jeg tok meg den frihet å tipse Aftenbladet om innlegget her og sendte dem en link. Velformulert!!

Myriam

21.03.2018 kl.17:52

mariann: Hei. Takk for både hyggelige ord og videretipsing :-)

Line

22.03.2018 kl.00:53

Veldig bra skrevet om noe som er veldig skremmende. Pratet med ei i dag, som syntes det var så flott at SL valgte å gå av for å redde landet... Alt var jo AP sin skyld. Det var jo de som hadde startet det her, sa hun, og det kom til å bli deres fall. Da jeg sa at det hadde de da ikke gjort, så var det bare ...ja, ja, jeg er ikke så interessert i politikk, orker ikke å sette meg inn i det bla bla. Men å tro på Listhaug, det gjorde hun

Myriam

22.03.2018 kl.07:28

Line: Ja, det er det som er problemet. Listhaug er en glimrende taler og god på retorikk, så det hun sier går rett hjem hos veldig mange.

Renate Nordby Sandnes

22.03.2018 kl.07:21

Tusen takk for at du på en glimrende måte har satt ord på de anekdotene som har surret rundt i hodet! 🤗

Myriam

22.03.2018 kl.07:28

Renate Nordby Sandnes: Takk tilbake. Håper du får en fin dag!

Kjetil Folde

22.03.2018 kl.12:02

Hei, glimrende skrevet.

Og faktabasert.

Med vennlig hilsen Kjetil Folde

Myriam

22.03.2018 kl.12:51

Kjetil Folde: Tusen takk. Og ja, jeg prøver å holde meg til fakta, i hvert fall så langt jeg evner. Det synes jeg i grunnen alle burde gjøre ;-)

monika

22.03.2018 kl.15:12

Fantastisk bra skrevet 😊

Myriam

22.03.2018 kl.16:50

monika: Tusen takk:-)

Hanne-Kari Havik

22.03.2018 kl.17:38

Ja, fantastisk bra skrevet! :)

Myriam

22.03.2018 kl.19:17

Hanne: Tusen takk:-)

Frank Otto

22.03.2018 kl.18:45

Uten egentlig å motsi for mye av det du skriver Myriam, så vil jeg bare kjapt kommentere "fakta", siden det er tematikken her. Ser flere vise til denne berømmelige framgangen til FrP, der grunnlaget er 20-mars-målingen til TV2/TNS. Bør bare bemerkes at denne hadde 607 respondenter, hvor kun 82,5% svarte på partipreferanse. 9,8%, som var antall prosentpoeng framgang, utgjør da 49 personer. Målingen er en med høy grad av usikkerhet og forbehold - uansett hvem en holder med. Listhaug-tilhengerne bør uansett være noe varsom med å tilskrive framgangen til Listhaug, når en annen måling samme dag (Respons/VG - 801 respondenter) viste at kun 14% mente det var helt feil av Listhaug å gå av. En økning i støtte til FrP, kan rett og slett handle om at FrPs velgermasse kanskje har et litt annet syn på ting enn det Listhaug tror - og at de "takker" partiet for at Listhaug ble fjernet... sånn hvis en skal spekulere... ;)

Nå er nå poenget uansett, at målinger - som en uansett bør være varsom med å tillegge for mye vekt - de må en i det minste se nærmere på om er av tilstrekkelig størrelse til å konkludere noe som helst. Denne siste målingen som mange FrP-folk trykker til sine hjerter, den grenser til verdiløs grunnet størrelsen på utvalget.

Myriam

22.03.2018 kl.19:17

Frank Otto: Hei :-) Og det har du sikkert rett i, prosentpoengene kan være feil og økningen tilfeldig. Men at FRP så langt har tent på Listhaug-bråket er det llkevel liten tvil om. Vi får se hvor det havner, jeg har jo et håp om at ting normaliserer seg igjen, når gemyttene forhåpentligvis roer seg.

Anne

23.03.2018 kl.14:04

Veldig bra skrevet !

Når SL har en fortid innen PR og kommunikasjon er nok utspillene og ordvalgene nøye planlagt.

Myriam

23.03.2018 kl.17:53

Anne: Takk:-) Og ja. Listhaug er dyktig, så jeg tror ikke det er mye som "plumper ut" tilfeldig.

23.03.2018 kl.16:05

Dette er kjempegodt skrevet. Send det til Sylvi Listhaug......men hun gidder vel ikkeblese andres syn på saken😉

Myriam

23.03.2018 kl.17:52

Anonym: Takk:-) Men jeg tror nok ikke det står noe der som er nytt for Listhaug, hun er en smart dame. Det er det som er litt skummelt ...

Turid Rydningen

23.03.2018 kl.17:16

Tusen takk. Du har oppsumert saken akkurat som det var. Håper alle folkene, fru Listhaug inkludert, kan lese dette og forstå hvor urimelig de har vært i sine kommentarer og beskyldninger.

Myriam

23.03.2018 kl.17:54

Turid Rydningen: Takk for hyggelig tilbakemelding. Og jeg tror vi alle burde bli litt mer opptatt av fakta, og la oss blende litt mindre av dyktig retorikk...

Christian Ropstad

23.03.2018 kl.20:57

Du spør i overskriften om alt er Aps skyld, men du har ikke reflektert over retorikken til venstresiden og deres tilhengere i det hele tatt. Begge sider har en del skyld i denne saken, mange er blitt støtt av Aps fremgangsmåtemåte også, enkelte som mistet nære slektninger på Utøya har blitt såret av Støre og koblingen mellom Listhaugs innlegg og Utøya.

Tor nok majoriteten av nordmenn mener begge sider har oppført seg dårlig her, men det er alltid ytterpunktene som skriker høyest, og dermed polariserer debatten.

Savner spesielt at media prøver å holde seg litt mere mot midten og ikke enten er venstreraddiser eller høyreekstreme.

Myriam

23.03.2018 kl.23:06

Christian Ropstad: Jeg er helt enig med deg i at en del av retorikken fra venstresiden også var i drøyeste laget, men den kom i hovedsak som en konsekvens, det var ikke der denne saken startet. Fokuset mitt her var derfor på Listhaugs uttalelser og det generelle hatet mot Ap.

Jeg er ellers helt enig med deg i viktigheten av et mest mulig nøytralt media som ikke forvrenger eller fortolker virkeligheten i den retning de selv ønsker.

23.03.2018 kl.22:45

Godt skrevet. Og takk for at du har fokus på fakta og setter ord på det.

Sylvi Listahaug er dyktig, meget dyktig til å fremstille enkle bilder og rive med seg folk. Livsfarlig, for mange faller for slik enkel retorik, sterkt enkelt språk der hun har klare sterke enkle fiende bilder. Innvandrere og Ap og saklighet er ikke så viktig.

Sylvi Listhaug er både dyktig og farlig. Tviler sterkt på at hun ikke skjønner at hun fyrer opp hat, for tvert i mot tror jeg hun bruker det bevist for å bygge opp seg selv. En politiker som bygger seg selv opp ved å bygge hat mot andre.

Blir redd når jeg hører reaksjoner fra alt for mange som faller for karismaen og talegavene hennes. Livsfarlig når folk ikke egentlig bryr seg om hva som hendte men lar seg fange av ei dame som kan å tale, som vet å fremstå på en enkel, tydelig og kraftig måte......men blotta for respekt for demokrati, fakta, folkeskikk og sprer hat uten skrupler.

Myriam

23.03.2018 kl.22:58

Anonym: Her er vi tydeligvis helt på bølgelengde:-)

Arve Johansen

24.03.2018 kl.08:58

ENDELIG! et innlegg som får frem sannheten ! Takk!!

Myriam

24.03.2018 kl.10:08

Arve Johansen: Takk tilbake for hyggelig kommentar:-) God påske!

24.03.2018 kl.12:01

Veldig bra innlegg og takk for informasjonen:) alt på en plass. Jeg har tross mindre informasjon enn du kom med her kommet til lik konkl. Jeg takker igjen for innlegget og at jeg ble oppdatert:) ha en flott lørdag:))

Myriam

24.03.2018 kl.13:00

Anonym: Takk for hyggelig tilbakemelding. God lørdag og en fin påske ønskes deg også!

Kludder

24.03.2018 kl.12:42

Listhaug er ikke særlig ok. Sier jeg, som faktisk stemmer Frp. Jeg synes det var supert at hun gikk av. Støre er heller ikke særlig ok. Dersom Listhaug dukker opp med kjeften sin litt for mye fremover, skal jeg skvette over til H igjen, som før i tiden. For det er nemlig ikke innvandringspolitikken til Frp jeg er opptatt av. Listhaug fremstår dermed som et menneske jeg misliker pga retorikken hennes. :) AP,Frp og H er rimelig like på innvandringspolitikk. For den som gidder sjekke fakta og ikke bare tror på at Frp er urettferdige mens AP har en rettferdig politkk.

Listhaug kjører sitt eget løp og fremstår som en maktsjuk politiker som ikke er interessert i å samarbeide. Når hun mener man prøver kneble henne, ytringsfrihet i fare, etc, så er det nonsens. Hun er ikke typen som holder kjeft, og offerrollen er bare skuespill.

Myriam

24.03.2018 kl.13:05

Kludder: Jeg er veldig enig med deg i det meste her, og jeg tror at det er flere som deg der ute, som stemmer eller har sympati for FRP, men som synes Listhaug blir for voldsom. Samtidig så ser man jo også nå på meningsmålingene at mange faller for retorikken hennes. Jeg synes det er skummelt, nettopp fordi den er så polariserende, og fordi hun ikke gjør noe for å prøve å roe ned folks AP-hat, selv når det florerer på hennes egen Facebookside. Som justisminister, så ble det i hvert fall helt feil.
Selv stemmer jeg verken FRP eller Ap, men har strålende venner i begge leire. Folk flest er heldigvis ok:-)

Brutal truth

24.03.2018 kl.13:25

Vi har ikke ytringsfrihet. Når man kan bli fenglset for sine ytringer uansett hvor forferdelige ytringene kan være så er det ikke ytringsfrihet. Ytringsfriheten bør være absolutt.

Når det kommer til politikk og immigrasjon så bør du sette Jøder under søkelyset. Hvis du gjør det vil alt gi mening relativt kjapt

Myriam

24.03.2018 kl.14:49

Brutal truth: Hvem i Norge er fengslet for sine ytringer+ Meg bekjent må man oppfordre til alvorlig lovbrudd for det, og da er man over i en litt annen trusselkategori... (Og da er vi uenig, jeg mener at det bør være straffbart. Og uansett så er vel ikke det APs feil, eller regler bare AP er enige i.)

Brutal Truth

24.03.2018 kl.15:12

Sjekk straffeloven § 185

Myriam

24.03.2018 kl.18:46

Brutal Truth: Jeg har registrert den, men så vidt jeg vet blir du ikke fengslet etter den med mindre du oppfordrer nettopp til grovt lovbrudd eller skader noen vesentlig. Og det synes jeg er helt rett. Ytringsfrihet gir ingen rett til å gjøres andres hverdag til et helvete, skade dem eller begrense friheten deres.

Per

24.03.2018 kl.15:14

Du snakker mye om ap hat her,og at man ikkje gjør noe for å dempe det. det e nok desverre ap sjøl som må stå for motbøren her, de har hatet høyresiden i en år rekke, nå får de egentlig bare smake sin "egen" medisin noe de forøvrig takkler veldig dårlig. At ap faller på målinger er forde de rett og slett ikkje drver en politikk for arbeidsfolk lenger, de bruker arbeiderklassen som melkekyr og har gjort norge til et eu land med så og si fri innvandring. De har en leder og en ledelse som aldri burde vært politikere (det gjelder nok veldig mange i andre partier og) og har nok stort sett bare følgere hos senile pensjonister og innvandrer igjen. Problemet vi står ovwr i dag er at det er veldig få politikere som jobber for folket og som driver politik for å lage løsninger for folket. De jobber for sin neste godt betalte jobb, og driter i om ola nordmann får en ekstra regning på så og så mange 1000 pr mnd. Vanlige mannen i gata har dessverre ingen partier som jobber for seg lenger.

Myriam

24.03.2018 kl.18:39

Per: Jeg tenker at alt du sier der er politiske spørsmål, som man kan påvirke via stemmeseddelen eller å engasjere seg politisk selv. Men ikke ved å spre hatretorikk eller faktafeil.

Bodil Stokke

24.03.2018 kl.15:45

Takk for dine kloke ord og faktabaserte opplysning! Jeg hadde tenkt å skrive dette selv - ordrett! Nå slapp jeg det siden du allerede har gjort jobben ;-)

Mye skremmende lesing om dagen så det er godt når det endelig kommer noe fornuftig og reflektert. Takk igjen! ;-)

Myriam

24.03.2018 kl.18:36

Bodil Stokke: Tusen takk for en hyggelig tilbakemelding!

Aina

25.03.2018 kl.09:10

Tusen takk for kloke ord, endelig noen som setter mine tanker" ned på blokken" de er oppi hode men jeg får de ikke like lett ut. Så godt å lese rett og slett. Jeg prøver å si det du skriver når jeg diskuterer med mennesker som støtter Listhaug men de vil ikke høre. Syns det er skremmende og høre hvordan noen snakker om AP og venstresiden.

Så takk for at du tok deg tid til dette.❤️

Myriam

25.03.2018 kl.10:11

Aina: Tusen takk for en hyggelig tilbakemelding. Jeg er nok også skremt over den faktafornektelsen som foregår, det virker som om det for mange er helt uinteressant, de har bestemt seg uansett. Og det gjelder ikke bare de som tilhører ytterste høyrefløy, men også mange andre, og kanskje aller mest de som egentlig ikke er så politisk interessert, men som ofte allikevel er sinte De fanger opp noen negative meninger her og noen skremmende meninger der, også skaper de seg et eget, ofte veldig negativt verdensbilde. Det er farlig for oss som samfunn, og det er vondt for dem, for mange av dem, spesielt de eldre, blir også veldig redde for veldig mye. For innvandrere, for ungdom, for utvikling, for blind vold, for alle fremmede ... Og jeg sier ikke at man skal være naiv, det hender jo det skjer ille ting, men de færreste av oss vil noen gang bli negativt rammet av noen av delene, og da er det synd når redselen og sinnet ødelegger livskvaliteten.

Mia

25.03.2018 kl.17:58

Supert innlegg! Absolutt på samme bølgelengde med mine egne tanker, og mer velformulert enn jeg noen gang kunne fått til. Kloke ord fra klok dame. :) God påske!

Myriam

25.03.2018 kl.18:47

Mia: Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding og en strålende påske til deg også:-)

Tore

25.03.2018 kl.20:44

Jeg synes innlegget ditt er balansert og fakta basert, veldig godt skrevet. Og ikke minst har du svart de overraskende få nettrollene i kommentarfeltet på en forbilledlig måte.

Myriam

25.03.2018 kl.20:50

Tore: Takk for hyggelig tilbakemelding. Og jeg er jo en tilhenger av saklighet, så jeg prøver å være saklig og høflig også mot de som er uenig med meg. (Nå skal jeg ikke påberope at jeg alltid lykkes, men jeg prøver ;-)

Siri Nan Lockertsen

25.03.2018 kl.21:47

Som jeg skrev da jeg delte denne på Facebook: Sjeldent god omtale av hele saken. Enkel, logisk, ryddig, saklig, lettfattelig og god lesning. Meeeeeget bra!!!!!

Myriam

26.03.2018 kl.00:01

Siri Nan Lockertsen: Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding:-)

Knut U. Sundsvold

26.03.2018 kl.11:38

Fantastisk godt skrevet!👍😊

Myriam

26.03.2018 kl.11:44

Knut U. Sundsvold: Tusen takk:-)

Jan G.

26.03.2018 kl.12:55

Enkelt, saklig og konkret skrevet.
Glimrende !!!!
Så få motinnlegg sier vel det meste......
Jeg begynner å få motet tilbake - og kjenner påskesola varme.
Ønsker deg god påske - og et fortsatt godt liv!

Myriam

26.03.2018 kl.15:33

Jan G.: Takk for hyggelig tilbakemelding:-) God påske til deg også!

Robert Czari

26.03.2018 kl.13:53

Man kan kommentere seg ihjel om fakta hit og dit, men når NRK lar Støre sitte der å snakke ned Listhaug UTEN at hun kan være med å forsvare seg, så synes jeg faktisk Sylvis bekreivelse om barnehage er godt beskrevet. Jeg vet ikke hvor mye fakta sjekk som ligger bak her, men folk går på limpinnen raskt uten så sjekke selv. "Bra skrevet" osv.... Men har de sjekket? Uansett, personlig håper jeg vi snart er kvitt AP, da dette hører fortiden og Sovjet til. Ikke fremtiden... Sylvi advarte mot svenske tilstander. Jeg har bott der i 11 år og i Norge enda fler, jeg VET hun har rett. Men neida, her i Noreg roper ALLE at dette er fiktivt. Min datter på 9 år turte ikke engang bli med inn på visse butikker da vi sist var i Sverige, for det finnes ikke et svensk ansikt der, bare skrikende invandrere. Rart de har så mye høyere volum enn oss....Nei, AP, Lysbakken og co de VIL ikke se, slike folk er farlige de, for de lærer ikke noe, og da er du DØMT til å gjenoppleve fortiden. Det er for sent å sette opp en fartsdump ETTER at et barn er kjørt ihjel.. Så spar oss for denne svenske elendigheten som jeg har bott i så alt for lenge, slutt å tro på julenisssen, KALL en spade for en spade, og se HVOR problemene, kriminaliteten kommer ifra, voldtekter og annen ondskap... Du er ikke rasist fordi du vil beskytte din datter.... Så for Guds skyld, NEI til Støre og co, ja til Norge. VI synger jo "Ja vi elsker dette landet", vis det da....

Myriam

26.03.2018 kl.16:11

Robert Czari: Hei Robert. Innlegget mitt var ikke tenkt som et partipolitisk innlegg, men rett og slett et innlegg hvor jeg setter søkelyset på hvor mange feil fakta som florerer om AP og hvorfor jeg mener at det var rett at Listhaug måtte gå fordi hun var med på å spre slikt, og dermed bygger opp til et hat som kan være farlig. Det burde en justisminister skjønne at hun ikke skulle gjøre, og etter at hun gjorde det, så burde hun fulgt statsministerens ønske om å beklage, - med en gang. Ikke tydelig motvillig etter en uke med hardt press. Her er heller ikke julenisser, barnehager eller svenske tilstander omtalt, og innlegget handler heller ikke om innvandring. Ikke kaller jeg noen for rasister heller. Folk må få mene og stemme akkurat det de vil, men jeg tror det er viktig at vi alle får korrekt informasjon, slik at de ikke bygger meningene sine på propaganda og frykt, og da spesielt ikke fra begge de politiske yttersidene. At det kan få farlige konsekvenser, har vi jo allerede erfart.

Kåre Njård

26.03.2018 kl.14:04

Ditt innlegg kan ikke sies å være særlig nyansert. Et innlegg der overskriften tilsier at dette skulle handle om ap og skyld, ender du opp med å spinne nye koblinger mellom abb, frp og andre organisasjoner, som både frp og Listhaug har tatt avstand fra. Du skriver videre at ABB´s foreldre ikke kan sies å ha vært politisk aktive, når er det vel slik at ABB´s far, Jens Breivik, har hatt et livslangt medlemskap i AP og ansatt i utenriksdepartementet i perioden 1965-96. I denne perioden virket han som diplomat ute i verden. Det må da kunne sies å være politisk aktiv? Dernest er din påstand at hans foreldre ikke har drevet med noen form for politisk "indoktrinering" og dermed kan ikke ap ha forårsaket noen av hans hat. Det er fullt mulig at hat kan oppstå, uten at det drives indoktrinering. Hat kan også oppstå hvis man føler at noen tar fra en et naturlig samvær med ens foreldre, slik jobben til ABB´s gjorde i deres tilfelle. Kanskje er det nettopp det at ABB føler at partiet har frarøvet han fra sin far gjennom oppveksten som skapte dette hatet mot partiet, som kuliminerte med de grusomme og dypt tragiske hendelsene 22.juli? ABB har gjentatte ganger utrygt sitt hat mot sin far og det ville vel ikke være unaturlig om dette hatet kan ha slått ut mot partiet han representerte? Det ville i så fall ikke være unormalt. Dette er ikke på noen måte ap´s skyld, men det kan være en konsekvens. Om man går dypere inn i tragedien ABB´s oppvekst, så vil man se at han er et resultat av forsømmelse fra både foreldre og samfunn gjennom oppveksten, og ikke noe som skyldes verken det ene eller andre partis politikk. Slike spekulative blogg-innlegg som du har skrevet her er bare med på å fyre opp under mer hat og splittelse!

Ja, Listhaugs post var kanskje ikke veldig gjennomtenkt og burde nok aldri ha vært postet. Men det var aps pr-maskineri som satte dette i forbindelse med 22/7.

Myriam

26.03.2018 kl.15:56

Kåre Njård: Jeg er ikke farget verken den ene eller andre veien her og jeg spekulerer ikke. Jeg holder meg til fakta. Leser du innlegget, så vil du se at jeg heller ikke kobler 22.7 og Listhaug, jeg forholder meg utelukkende til det hun har sagt og gjort - og effekten av det - uten å tillegge henne meninger eller tanker som jeg ikke vet om hun har hatt Og jeg tror nok at en fraværende far med livslangt medlemskap i AP - som jeg skriver - har hatt minimal påvirkningskraft på en sønn han knapt nok ser. Resten av kommentaren dine blir rene spekulasjoner, der verken du eller jeg vel har noen fasit. Hatet BB Ap fordi faren likte dem? Kanskje. Meldte han seg inn i frp, fordi de delte hans syn på innvandring, gjorde det han farligere? Kanskje. Hatet han samfunnet fordi han følte seg utenfor? Fordi han mislikte feminister og ikke fikk seg dame? Kanskje. Eller kanskje han rett og slett hatet både Ap og samfunnet og var livredd innvandrere fordi han hadde blitt påvirket av for mye hat på nettet - på sider med konspirasjonsteorier og hatprat, der vi VET han var ivrig deltaker - nettopp den hatretorikken som jeg mener er farlig? Kanskje. Eller kanskje han rett og slett bare var en veldig syk person som - uansett styresett i landet - hadde hatt vrangforestillinger om at han skulle redde oss? Kanskje. Det blir mye gjetning, jeg er ikke engang sikker på om hovedpersonen - ABB selv - helt vet svaret. Men at Listhaug - som justisminister - ikke burde ha postet den famøse posten, det er vi ihvertfall enige om:-)

26.03.2018 kl.17:41

Bare sprøyt at ytringsfriheten er kneblet. Norsk presse med de største redaksjonene er mikrofonstativer for denne Listhaugs sutring.

Myriam

26.03.2018 kl.18:15

Anonym: Ja, jeg synes jo også at hun greier å nå fram med budskapet sitt.

Fredrik Ludl

27.03.2018 kl.08:31

Det er faktisk utelatt en relevant faktadetalje. Det berömte bildet ble tatt bort ifra FB fordi man ikke hadde rettighetene til å bruke det. En justisminister som bryter mot opphavretten er vel ikke bra? Ellers en meget bra formulert oppsummering. :)

Myriam

27.03.2018 kl.10:46

Fredrik Ludl: Hei, nei det er ikke bra. Men det er faktisk nevnt der, det er faksimile av beklagelsen hennes, og også nevnt - riktignok i en parantes - at hun tok det vekk, men da skyldte på opphavsretten.

Rune Garmann

27.03.2018 kl.20:24

Jeg synes det var en god gjennomgang, og ikke bare fordi jeg synes du har gjort deg flid med å begrunne standpunktene dine. Det er bra å kunne skrive om andre på en slik måte at det ikke inviterer til skyttergravskrig. Dessverre er det publisert alt for mye som i større grad bidrar til krangel enn til reflektert dialog.

Myriam

28.03.2018 kl.00:15

Rune Garmann: Tusen takk for en hyggelig tilbakemelding :-) Det er spesielt hyggelig at du har tolket det slik jeg har skrevet det, som mine ektefølte tanker, men uten å provosere eller oppfordre til "krig." Jeg har veldig tro på at skal man nå fram til folk, så er det en veldig dårlig strategi å starte med å kalle dem idioter. (Selvfølgelig litt satt på spissen, men allikevel en framgangsmåte som jeg synes er blitt i overkant vanlig i dag. Og hvem har egentlig lyst til å lytte da?) Det går an å være uenig med folk i sak, og fremdeles omtale dem respektabelt.. Tenker jeg.

Skriv en ny kommentar

Myriam

Myriam

55, Larvik

Jeg er forfatter, forlegger, frilans-journalist og selger. Interessert i bøker og foto. Politikk og samfunn. Interiør og reiser. Har stor sans for ironi, liten sans for mobbing.................................................................................................... Her inne vil jeg skrive om mye og mangt, kanskje dele noen tekster, helt sikkert irritere eller glede meg over ting. Jeg vil skrive om egne bøker, forlagets bøker og andre forlags bøker. Jeg kommer allikevel ikke til å være noen seriøs forlagsperson her inne, jeg kommer til å være meg. Ei ganske vanlig dame som er over midtveis av livet, og forhåpentligvis derfor kan ha noe fornuftig å komme med innimellom. Liker humor og selvironi, gjerne blandet med alvor. For: fritt etter Piet Hein: Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig; Han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig ............................................................................... Også bør du nok få en liten advarsel: Som forfattere flest synes jeg det er synd å ødelegge en god historie med fakta, Når det gjelder det jeg skriver her inne, kan du derfor sette komma hvor du vil: Jeg lyver ikke stol på meg.

Kategorier

Arkiv