Bokanmeldelse: Størst av alt av Malin Persson. En bok de fleste elsker. Dessverre ikke jeg.

«Størst av alt» ble kåret til Sveriges beste kriminalroman i fjor.  Jeg har ingen mulighet til å vite om det stemmer, siden jeg har lest veldig få av fjorårets svenske kriminalromaner. Men hvis dette virkelig var den beste, så tenker jeg at det er like greit ...

Malin Persson Giolito er datter av den kjente krimforfatteren Leif G.W. Persson. Selv er hun advokat, har jobbet i Europakommisjonen, og er bosatt i Brüssel. Hun har gitt ut tre romaner, og den siste, «Størst av alt» ble kåret til både Sveriges og Nordens beste kriminalroman. Les mer om forfatteren på forlagets hjemmeside her: http://ahlanderagency.com/authors/malin-persson-giolito/

De seks i klasserommet pleide ikke å henge sammen. Fem var elever, men denne morgenen satt de ikke ved pultene sine og lyttet konsentrert til læreren. Nei. Denne dagen, og livene deres, var i ferd med å bli ødelagt for alltid.

Hvem var de? Hvorfor var de der? I akkurat det rommet, på akkurat det tidspunktet. Og hvorfor sitter Maja Nordberg ni måneder senere i retten mellom advokatene sine,  mens hun gjentar disse ordene for seg selv, Uskyldig til retten har sagt at man er skyldig.

Boken er oppdelt i kapitler, der vi følger en dag i rettsalen i hvert kapittel, og deretter får Maria Nordbergs - hovedperson og fortellerstemme -  tilbakeblikk på

hva som har skjedd tidligere.

Boken starter i et klasserom der 18 år gamle Maria sitter med sin døde kjæreste, Sebastian, i fanget. Rundt dem ligger en rekke døde eller hardt skadede ungdommer. I neste kapittel har vi forflyttet oss til rettsalen. Det er gått ni måneder siden massakren, og Maria er tiltalt for ugjerningen. "Folkedomstolen" har allerede talt og funnet henne skyldig, men hun har en av Sveriges dyktigste advokater som forsvarer. Vil han greie å få henne frikjent? Spørsmålene retten må finne ut av , er hvem som skjøt hvem, og om det var nødverge eller drap.

Siden forfatteren er utdannet jurist, så antar jeg også at selve rettsaken og alt i forbindelse med rettsprosessen er korrekt beskrevet. Språket er lettlest og til dels «pludrete» og passer til den tenåringsjenta Maria er, tidvis er det også krydret med både humor og gode språklige bilder. Hele boken presenteres via Marias tanker, og hun framstår som en ganske smart, temmelig forvirret men ikke altfor sjarmerende ungjente. Hun forteller om skolemassakren og det som skjer i rettsalen med kynisk distanse, og virker omtrent blottet for følelser.

Boken presenteres som et rettsaldrama, men selv om de fysiske rammene er lagt til rettsalen, så  framstår den i lange deler som en oppvekstroman. Vi får grundig innføring i et ungt og overfladisk rikmannsmiljø, der Sebastian er den selvsagte lederen, rikmannsønnen mange skulle ønske de var, men som få av dem virkelig liker. Her er stoffmisbruk, elleville fester, overforbruk og rike foreldres omsorgssvikt. En tilværelse som er kynisk, kald og overfladisk, akkurat som Maria og de fleste av vennene hennes også framstår. Etter hvert ser vi riktignok sprekker i fasaden, sårbarheten dukker opp, men allikevel uten at denne leseren noen gang helt greier å komme under huden på Maria. Langt mindre like henne.

Det er allikevel ikke min største innvending mot romanen, det finnes en rekke virkelig gode romaner der hovedpersonen ikke er spesielt sympatisk. Problemet er at Maria i tillegg er temmelig  "flat" og virker temmelig uengasjert i sin egen skjebne. Hvorfor skal den da engasjere meg? Jeg bryr meg rett og slett ikke om hvorvidt Maria er uskyldig eller ikke. I tillegg er boken ikke spesielt spennende, det er for mye oppvekst og for lite krim, først i siste tredjedel blir det mer driv i historien, og derfra og ut hever den seg betraktelig.

Siden jeg synes krimlitteraturen ofte er i overkant formelbasert og derfor ofte framstår ganske like, så er jeg bestandig positivt innstilt til bøker som presenteres som "ny og frisk og annerledes", slik mange har gjort om denne romanen. Men når jeg verken heier på hovedpersonen eller har antydning til spenningspuls, og samtidig kun er måtelig interessert i å få vite hvordan det hele ender, da blir det dessverre vanskelig å stille seg sammen med den store heiagjengen som denne romanen har fått. For les den gjerne, det er stor sjanse for at du vil like boken bedre enn jeg gjorde. Både Vg, Dagbladet, Aftenposten og en rekke andre aviser og anmeldere har gitt denne boken toppkarakterer, forfatteren kan spille Ludo med bare femmere og seksere. Av meg får hun bare en ganske svak firer, i all hovedsak for originalitet og godt språk.

***

Terningkast 4.

***

Når det gjelder Størst av alt, Malin Persson Giolito og Cappelen Damm forlag:

Jeg verken kjenner eller har noen gang møtt forfatteren. Jeg har ingen tilknytning til Cappelen Damm, men jeg har møtt flere av dem som jobber der i litterære sammenhenger og er "venn" med noen av dem på Facebook.  Jeg har kjøpt og betalt romanen selv.

***

#malinperssongiolito #størstavalt #bokanmeldelse #bokomtale #cappelendamm #terningkastfire