Strålende anmeldelse for debutkrimmen Lille Linerle. Terningkast 5.

Bokanmeldelse i Østlandsposten, skrevet av Svend E. Hansen:

Sju år gamle Mari leker på stranda utenfor Sandefjord en høstdag i 2005 mens moren Sissel har besøk av sin nye kjæreste i hytta hvor de bor. Mari liker ikke morens kjæreste. Hun lengter heller etter sin egen far, han som hun bare kjenner fra et gammelt svart-hvitt bilde på nattbordet. Så dukker det opp en mann på stranda og vil ha henne med. Han kjenner kjælenavnet hennes, «Lille linerle». Er det faren som har kommet for å hente henne?

Slik starter Myriam H. Bjerkli romanen som er hennes debut som krimforfatter. Den lille jenta blir lokket med og brakt til ei hytte i Kodal, hvor hun etter hvert blir holdt fanget og misbrukt av kidnapperen gjennom flere år. Kidnappingen skal etter hvert vise seg å ha sammenheng med morens nye kjærlighetsforhold, men hva som er sammenhengen kan man bare ane.

Forsvinningen blir selvsagt etterforsket av politiet, og det konkluderes til slutt med at den lille jenta må ha falt i sjøen og druknet. Selv om hun ikke blir funnet tross iherdig leting både til lands og til vanns, forsoner moren seg etter hvert med at lille Mari er borte for alltid.

Sissel gifter seg etter en tid med kjæresten Petter, en kjendisadvokat i Sandefjord, som det skal vise seg har en del særdeles utiltalende sider, og som dessuten bærer på en mørk hemmelighet. Etter hvert som handlingen skrider fram avdekkes også en grufull historie fra fortiden ...

«Lille Linerle» er en krimhistorie skåret over klassisk lest, slik vi kjenner det fra eksempelvis krimdronningen Agatha Christie. Her finner vi en passende dose mørke gjerninger, en håndfull psykopater og andre suspekte aktører, og ikke minst en innfløkt historie hvor ledetrådene tilsynelatende fører rett mot løsningen. Men, som seg hør og bør i et velkomponert krimmysterium, ledes man tidvis i feil retninger, inntil det hele blir åpenbart og ender i en overraskende slutt.

På ett område skiller boken seg imidlertid fra den klassiske kriminalromanen: Den har ingen detektiv eller etterforskerhelt som til slutt kan triumfere over å ha løst saken. Snarere framkommer løsningen som følge av utviklingen i handlingen.

Det er en helstøpt kriminalroman som Myriam H. Bjerkli leverer. Språket er godt og boken preges av innsikt og fortellerglede. I så måte skulle man tro den var skrevet av en erfaren krimforfatter, og ikke en som faktisk er debutant i sjangeren. Så har hun da også tidligere begått både ungdomsromaner, en faktabok og en bok med dikt og kortprosa. Krimdebuten lover også svært godt, og forhåpentlig blir dette ikke den siste spenningsromanen fra Myriam H. Bjerklis side.

Har du lyst til å lese boken? Spør etter den i din lokale bokhandel, eller bestill den direkte hos Forlaget her.

Sju år gamle Mari leker på stranda utenfor huset der hun bor. Det er en regntung oktoberdag og mamma har besøk av den nye kjæresten sin, Petter. Mari liker ham ikke. Hun drømmer om at den ordentlige pappaen hennes - som hun bare husker fra et sort-hvitt-bilde hun har på natt- bordet - en dag skal komme på besøk.

? Pappa? Er det deg?
Stemmen skalv. Det siste ordet var knapt hørbart, ikke

stort mer enn et lite håpefullt pust. Han nikket, bøyde seg ned og åpnet armene.

? Ja, lille Linerle, selvfølgelig er det meg. Kom til pappa.

Det finnes mange eksempler fra virkeligheten på unge jenter som blir holdt fanget av usle menn. Noen av dem i årevis. Ofte i mørke kjellere, i helt vanlige boligområder, der ingen aner hva som foregår innenfor naboens vegger. Kunne det samme skjedd i Kodal, det fredelige, lille tettstedet rett utenfor Sandefjord?