Les en gammel bok i dag! Bokanmeldelse: "Elskede Poona" av Karin Fossum.

Bokhøsten er rett rundt hjørnet, og anbefalingene på hvilke bøker man burde lese er allerede begynt å dukke opp. Jeg kommer sikkert til å ha en mening om det også, men aller først vil jeg anbefale et par gamle klassikere. For selv om det kan virke slik i dagens boksystem, så er bøker faktisk ikke ferskvare. Noen står seg dessuten bedre enn andre i møte med tidens tann. En av dem er "Elskede Poona", skrevet av - etter min mening - en av Norges beste krimforfattere, Karin Fossum.

Bilderesultat for karin fossum

(Pressefoto fra forlaget.)

Karin Fossum, er født og oppvokst i Sandefjord, men bor nå i Drammen. Det er relativt sjelden vi ser henne i media, hun er som regel kun synlig i forbindelse med bokutgivelsene sine, men dem er det til gjengjeld etter hvert blitt mange av. For Fossum er en produktiv forfatter som så langt har skrevet minst en bok i året. Hun har både utgitt dikt, noveller, vanlig skjønnlitterære romaner og kriminalbøker, men det er vel antagelig kriminalromanene med Konrad Sejer i hovedrollen hun er mest kjent for. Og kanskje aller mest for boken ?Elskede Poona"

Boken Elskede Poona ble utgitt i 2000, og den ble tildelt Brageprisen samme år. Boken er også filmatisert, og med stor suksess sendt som serie på NrK  736 000 så premieren, og serien ble også kåret til beste TV-drama under Gullruten 2003.. Elskede Poona har også vunnet LA Times Book Award, og ble nominert til Golden Dagger Award. Dagbladet har kåret den tiårets beste kriminalroman, og Drammen Tidende kåret den til tiårets beste lokale bok, uansett sjanger. Derfor både regner jeg med - og håper -  at mange av dere allerede har lest boken, men dette er uansett en bok som fint tåler å bli lest flere ganger!

Elskede Poona første del er like mye en kjærlighetsroman som en kriminalroman. Vi følger den godt voksne ög ganske ensomme Gunder Jomann på reisen fra småstedet Elvestad til storbyen Mumbay i India for å finne seg en kone.  Der treffer han Poona, en førti år gammel kvinne som er servitør på en lokal restaurant.  Etter å ha spist på restauranten hvor hun jobber seks dager på rad, tar han omsider mot til seg, og oppretter kontakt med den indiske kvinnen.
Dette resulterer raskt i  bryllup, hvor Gunder får den konen han var kommet for å finne, og Poona får håp om en ny framtid i et rikere land. Men selv om dette kan synes som en ren byttehandel, så utvikler disse to ulike menneskene fort gode følelser for hverandre.
Gunder er derfor en forventningsfull mann når han reiser tilbake til Norge, med bilde av sin nye kone på innerlommen. Poona skal følge etter 14 dager senere, men den dagen hun skal lande i Norge blir Gunder forhindret fra å møte henne.
Og håpet de to hadde om en felles framtid, vil aldri bli mer enn et håp.

For Poona blir kort tid senere funnet drept og ille tilredt, bare noen hundre meter fra Gunders Jomanns hus.

Dermed blir kriminaletterforsker Konrad Sejer satt på saken, et mord som skal vise seg vanskelig å etterforske. Det lille bygdemiljøet står tett sammen, og gir bare nødig fra seg opplysninger som kan kaste lys over saken. Unntaket er Linda, som forelsker seg i politibetjent Jacob Skarre, og som i sin iver etter å hjelpe, mer bidrar til å forvirre enn til å oppklare saken. Og som i tillegg utvikler morderiske tanker når hun skjønner at de varme følelsene hennes ikke blir gjengjeldt ...

Av hensyn til de som  muligens ikke har lest boken, så skal jeg unnlate å fortelle mer om historiens videre gang.

Karin Fossums Elskede Poona er en sjelden god kriminalbok, og den er minst like aktuell i dag, som da den først ble utgitt. Fossums evne til å skildre menneskeskjebner er unik, det har hun til fulle bevist i flere både  tidligere og senere utgivelser. Denne boken er absolutt ikke noe unntak. Hennes innsikt i menneskesinnets irrganger er innsiktsfullt og varsomt formidlet, hun lar oss komme både samfunnets outsidere og samfunnstopper under huden. Det lille og gjennomsiktige bygdesamfunnet der bygdedyret lurer i bakgrunnen er levende og gjenkjennelig beskrevet,og dialogene sitter akkurat som de skal. Når også oppbyggingen av historien både er fascinerende og troverdig er det absolutt ikke til å forundres over at denne romanen ble Karin Fossums store gjennombrudd, som både skaffet henne Brageprisen og imponerende salgstall.

Denne boken er fremdeles noe av det aller beste, kanskje det aller beste, Karin Fossum har skrevet.
Synes jeg.